Każdy pasażer, korzystając z danego środka transportu zbiorowego takiego jak samolot czy pociąg, ma prawa i przywileje, jakie mu przysługują w związku z wykupieniem biletu uprawniającego go do skorzystania z usług transportowych. Zacznijmy od podróżowania samolotem. Warto wiedzieć, że odwołanie, przesunięcie lotu czy niewpuszczenie pasażera na pokład jest równoznaczne z tym, iż osoba, która została poszkodowana ma możliwość ubiegania się o wypłatę stosownego odszkodowania. Mamy tu na myśli rekompensatę pieniężną, ale nie tylko. Kiedy musiałeś spędzić więcej czasu na lotnisku, bo lot został nagle drastycznie opóźniony o parę godzin, a może i nawet przełożony na następny dzień, port lotniczy bądź przewoźnik, z usług którego korzystałeś, zmuszony jest zagwarantować Ci odpowiednie warunki rekompensujące straty, jakich doznałeś. Zacznijmy od tego, że powinieneś dostać odszkodowanie, zwrot pieniędzy za bilety, a także mieć wyżywienie oraz zakwaterowanie. Jeżeli oczywiście zaistnieje konieczność do tego typu świadczeń, bo jeżeli lot opóźnił się zaledwie o godzinę, takich rekompensat nie przewiduje się. Za odmowę wejścia na pokład, kiedy to linie lotnicze udostępniły do sprzedaży dużo więcej biletów lotniczych niż miejsc w samolocie, przysługuje odszkodowanie w zależności od długości trasy oraz tego, ile wynosiło opóźnienie. Po przekroczeniu pięciu godzin, wtedy powinieneś ubiegać się o zwrócenie Ci kosztów biletów. Warunek, aby taką kwotę otrzymać jest dobrowolna rezygnacja z lotu. Możesz także ubiegać się o wypłatę odszkodowania w momencie, gdy samolot przybywa do celu później minimalnie o trzy godziny. Jeżeli zaś lot jest odwołany całkowicie, wtedy nie tylko masz szansę na zwrócenie Ci środków pieniężnych poniesionych za bilet ale także przewoźnik powinien Ci zaplanować podróż w pierwszym następnym, najszybszym terminie.

Źródło: